Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Takknemlig?

Lag en tegning av det som gjør det aller mest glad, akkurat nå, i disse tider. Altså, hva gjør deg aller mest glad? Kan dere tegne det? (spille «Happy» på youtube mens de tegner.)

(Få de til å vise fram og fortelle.)

Jeg tror vi har mye å være takknemlig for og mye å være glad for, selv om det kanskje ikke er like lett, og kanskje er det andre ting enn vanlig som vi er spesielt glade for nå som vi er tvunget til å sitte hjemme på grunn av korona viruset.

Men det er også i tider som dette jeg er så glad for at jeg tror på en Gud som er større. Jeg mener, Gud bodde sammen med Israelittene i telt i ørkenen, han var med Daniel i løvehulen, og David når han kjempa mot Goliat. Gud var med de første kristne når de ble forfulgt, og når de gjorde mirakler.

Og jeg tro at uansett, om det er koronavirus eller om det er noe annet, så vil vi fra tid til annen oppleve at ting er litt vanskelig. Da syns jeg Filipperne 4 er knallbra.

  «4 Gled dere alltid i Herren! Igjen vil jeg si: Gled dere!  5 La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær.  6 Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk.  7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.
     8 Til slutt, søsken: Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det!  9 Og alt dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg, gjør alt dette! Så skal fredens Gud være med dere.»

Jeg tror det Paulus prøver å fortelle oss her, er at Gud er alltid med oss, så han har gitt oss alle de grunnene vi trenger til å være galde og takknemlige. Livet er så mye mer enn det vi syns er vanskelig. Og hvis vi flytter fokuset over på Jesus, så tror jeg hverdagen vår, til og med karantenehverdagen vår blir fylt med mye mer glede. Det er både en oppmuntring og en utfordring til oss, tror jeg. Bibelen sier også at det vi fyller oss med, det er det vi fokuserer på, som igjen styrer holdningene og handlingene våre. Så hva fyller du deg med? Det som er godt, og som bringer glede? Eller det som bryter ned og er mer negativt?

Men husk, at Gud er alltid med, og ønsker det aller beste for oss!

Kjærer Jesus. Takk for at du alltid er med oss, og at du har gitt oss all grunn til å være takknemlig. Takk for familie og venner. Takk for fin natur. Takk for at du alltid er nær oss, Gud, og at du ønsker å være samme med oss hver dag, hvert minutt. Jeg per om at du må fylle oss med din takknemlighet, ditt mot og ditt håp, Gud. Takk for at vi kan tilbe deg, og takk for at du elsker oss. Amen.